Wykład: https://youtu.be/OvVdFfhvvVI

 Subskrybuj nasz kanał: http://bit.ly/nai-sub
 WWW: http://bit.ly/naiwwa

Kurs NHP - NAJNOWSZA HISTORIA POLSKI - ANALIZA CYBERNETYCZNA

Wykładowca: Marcin Hagmajer

Nowy kurs w NAI Warszawa dedykujemy wszystkim zainteresowanym powojenną historią Polski, a szczególnie głębszym jej zrozumieniem. Wykładowca, Marcin Hagmajer, obejmie w nim okres od 1943 do 2020 roku. Prelegent, przybliżając mniej znane szerszym odbiorcom związki przyczynowe, przedstawi motywacje i normy cywilizacyjne decydentów posiadających największy wpływ na kluczowe decyzje dla narodu i państwa. Z jakich środowisk pochodziła ówczesna władza? W jaki sposób została zrekrutowana? Jak doszło do tego, że stalinowcy określonego pochodzenia stali się jądrem późniejszych środowisk opozycji politycznej w PRL? Te i inne sprawy wykładowca przedstawi na geopolitycznym tle.



#Historia #HistoriaPolski #IIIRP52:201080p 43 52:20NHP 07. 1999-2004 - dyskusja po wykładzie 1080p

Dodał: naiwarszawa

Wykład: https://youtu.be/W2Q2UFdMGKw

 Subskrybuj nasz kanał: http://bit.ly/nai-sub
 WWW: http://bit.ly/naiwwa

Kurs NHP - NAJNOWSZA HISTORIA POLSKI - ANALIZA CYBERNETYCZNA

Wykładowca: Marcin Hagmajer


#Historia #HistoriaPolski #IIIRP57:361080p 167 57:36NHP 08. 2004-2014 - dyskusja po wykładzie 1080p

Dodał: naiwarszawa

Wykład: https://youtube.com/live/5VXTCh82b-g

 Subskrybuj nasz kanał: http://bit.ly/nai-sub
 WWW: http://bit.ly/naiwwa

Kurs NHP - NAJNOWSZA HISTORIA POLSKI - ANALIZA CYBERNETYCZNA

Wykładowca: Marcin Hagmajer


#Historia #HistoriaPolski #IIIRP33:551080p 76 33:55NHP 09. 2014-2020 - dyskusja po wykładzie 1080p

Dodał: naiwarszawa

CYKL: ODPLAMIANIE HISTORII POLSKI

Po klęsce powstania listopadowego naród polityczny przeniósł się za granicę w celu kontynuowania tego dzieła, które zakończyło się właśnie klęską.  Większa część uczestników Wielkiej Emigracji nie wyciągnęła wniosków z tego, co się stało: przegrane powstanie nie stało się lekcją realizmu politycznego. I tak m.in. za sprawą Henryka Kamieńskiego kontynuowano romantyczne idee rewolucyjne i  pracowano nad przygotowaniem kolejnego powstania. Dużą rolę odegrała także poezja romantyczna Mickiewicza, Słowackiego i innych. Skutkiem tego było pojawianie się coraz to kolejnych spisów  liberum conspiro.  
Polacy odgrywali jedną z głównych ról w europejskich ruchach rewolucyjnych. Okazaliśmy się być materiałem podatnym na tego typu tendencje, co dziwi, zważywszy na to, że Polacy wydawali się być przywiązani do religii katolickiej. Zderzenie z inspirowanym przez  masonerię ruchem rewolucyjnym polskiego poczucia religijnego wydało dziwną symbiozę teoretycznie konserwatywnych Polaków ze światem rewolucji .
Inną  wizję polityczną realizował m.in. Wincenty Krasiński, który przeprowadził Polskę przez epokę paskiewiczowską. Po klęsce straciliśmy wojsko, sejm, konstytucję, ale Polska nie straciła administracji i szkolnictwa. Krasiński zabiegał o to, by jak najlepiej wykorzystać to, co zostało, poza tym starał się m.in. o to, żeby nie został osłabiony wpływ Kościoła katolickiego. 
Po doświadczeniach rabacji galicyjskiej i Wiosny Ludów w konserwatywnych kręgach polskiego ziemiaństwa zrodziła się wizja Rosji jako tarczy, która obroni Europę przed rewolucją. Zdawano sobie sprawę z tego, że z Europy Zachodniej zbliża się fala rewolucji, która przewróci porządek w Europie, i że sami nie jesteśmy w stanie go zatrzymać. W Rosji rewolucji nie było, poza tym Rosja brała czynny udział w tłumieniu rewolucji w Europie. 

Literatura wykorzystana w filmie: 
Henryk Kamieński, Rosja, Europa, Polska. Wstęp do badań nad Rosją i Moskalami, Czytelnik, 1999 
Henryk Kamieński, O prawdach żywotnych narodu polskiego, Bruksela 1844 
Uczestnicy ruchów wolnościowych w latach 1832-1855 (Królestwo Polskie): przewodnik biograficzny, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1990
Adam Zamoyski, Święte szaleństwo. Romantycy, patrioci, rewolucjoniści 1776-1871, Wydawnictwo Literackie, 2015  
Roman Kochanowicz, Tadeusz Skoczek (red.), Wincenty Krasiński. Życie społeczno-kulturalne Warszawy  i Królestwa Polskiego, Warszawa-Opinogóra 2016
Henryk Rzewuski, Cywilizacja i religia, Biblioteka Konserwatyzm.pl, 200919:401080p 55 19:40OHP 05. Między rewolucją a Rosją 1080p

Dodał: naiwarszawa

 Subskrybuj nasz kanał: http://bit.ly/nai-sub
 Wesprzyj nas na https://patronite.pl/nai lub https://zrzutka.pl/nai
 Facebook: http://bit.ly/fbnai
 WWW: http://bit.ly/naiwwa

Cykl OHP - Odplamianie historii Polski (zobacz inne cykle: http://bit.ly/nai-cykle)

Rozmawiają Magdalena Ziętek-Wielomska i Jan Engelgard


Represje po powstaniu styczniowym nieodłącznie kojarzą się z Syberią, a wręcz z Sybirem. Słowo to posiada bardziej ostre znaczenie: Sybir to coś strasznego, otchłań, z której się nie wraca.
Polska epopeja syberyjska to już konfederacja barska, powstanie kościuszkowskie, listopadowe  ale nie w takiej skali, jak po powstaniu styczniowym. Szacuje się, że tą formą represji zostało objętych od 20 do 30 tysięcy uczestników powstania. Najcięższą karą była katorga, czyli ciężka fizyczna praca pod nadzorem. Katorżnicy podróż na Syberię odbywali zakuci w kajdany; stanowili około 10% represjonowanych. Pozostałe kategorie to osiedleńcy i zesłańcy. Osiedleńcy musieli zamieszkiwać na danym terenie, nie mogli opuszczać swojej guberni, nie byli pilnowani, mogli zabrać ze sobą rodzinę. Musieli się także sami utrzymać, ale istniał także system zapomóg. 

Powstanie styczniowe przyczyniło się do utrwalenia negatywnego mitu Sybiru. Obraz ten został stworzony w malarstwie, literaturze, poezji i prezentuje on zsyłki na Syberię jako coś drastycznie strasznego i beznadziejnego. Możemy mówić o micie, gdyż mamy tutaj do czynienia z rozdźwiękiem pomiędzy powszechną opinią na temat zesłań, a choćby relacjami pamiętnikarskimi osób, które przeżyły Syberię. Z analizy pamiętnikarskiej wyłania się obraz bardziej złożony. Warto wspomnieć np. o takiej postaci jak Benedykt Dybowski, który po zesłaniu żył jeszcze 67 lat, stał się bardzo znanym odkrywcą Syberii odznaczonym wieloma medalami, do dzisiaj ma swoje pomniki i ulice noszące jego nazwisko. Także wielu przedsiębiorców było Polakami, wszystkie apteki i cukiernie były polskie. Wszystkim im pomagało to, że Polacy pracowali wszędzie: byli urzędnikami, pracowali na kolei, na poczcie, nawet jednym z gubernatorów Syberii Zachodniej był Polak, Aleksander Despot-Zenowicz. 

Twórcy mitu Syberii, jak np. Słowacki, Malczewski, Grottger sami na Syberii nigdy nie byli. 

Na żywotność tego wpłynęło także powszechne porównywanie okresu carskiego do stalinowskiego, a  to były dwa różne światy. W przypadku tego pierwszego, bardziej był to system izolacji, niż typowej represji karnej  chodziło o odizolowanie rewolucjonistów od mieszkańców Królestwa. Natomiast celem gułagów nie była izolacja, lecz eksterminacja. Warto wspomnieć, że Feliks Dzierżyński był 3 razy na Syberii i za każdym razem uciekał; w reżimie systemu totalitarnego nie przeżyłby nawet jednej ucieczki. To pokazuje, że system ten był dość nieefektywny.

Mit Sybiru został także utrwalony w PRL. Ówcześni historycy podtrzymywali go, żeby uzasadnić wybuch rewolucji, odwoływali się przy tym do obrazów kreślonych już wcześniej przez lewicowych rewolucjonistów, jak choćby Dzierżyńskiego. 


Literatura: 
Jan Trynkowski, Polski Sybir. Zesłańcy i ich życie. Narodziny mitu, Wydawnictwo Neriton, Warszawa 2017
Jan Witort O syberyjskim zesłaniu i rusyfikacji Żmudzi, DiG, Warszawa 201723:101080p 152 23:10OHP 10. Sybir - mit polityczny? 1080p

Dodał: naiwarszawa