Kometa Leonard będzie najbardziej spektakularnym wydarzeniem astronomicznym 2021 roku

Kategorie:

Źródło: ZmianynaZiemi

Jeszcze w styczniu 2021 roku, astronomowie odkryli nową niesamowicie jasną kometę, o nazwie C/2021 A1 (Leonard). Zgodnie z szacunkami badaczy z Obserwatorium Mount Lemmon w Arizonie w USA będzie można zaobserwować ją gołym okiem, już w grudniu tego roku. Jest to dosłownie niepowtarzalna okazja ponieważ kometa Leonardo ma orbitę hiperboliczną. Oznacza to, że gdy tylko minie Słońce, zostanie wyrzucona z Układu Słonecznego i już nigdy jej nie zobaczymy.

Pojawienie się dużej i jasnej komety na nocnym niebie, jest stosunkowo rzadkim wydarzeniem, które występuje nie więcej niż 6-7 razy w wieku. Obecnie C / 2021 A1 (Leonard) leży pomiędzy orbitami Jowisza i Marsa. Jak zauważają astronomowie z NASA, pierwsze podejście komety Leonardo do Ziemi nastąpi 12 grudnia 2021 roku. Naukowcy uważają, że kometa dotrze do swojego peryhelium (najbliższego punktu na orbicie względem Słońca) około 3 stycznia 2022 roku.

Orbita komety sugeruje również, że minie ona Wenus w okolicach 18 grudnia 2021 roku. Według aktualnych szacunków, Leonardo będzie można obserwować przez kilka dni, zanim zbliży się do Ziemi na początku grudnia 2021 roku. Obserwacje, będzie można prowadzić nawet przy użyciu lornetki. Orbita komety pokazuje, że C/2021 A1 nie jest „nową” kometą pochodzącą bezpośrednio z chmury Oorta. Najprawdopodobniej, znajduje się ona na zamkniętej orbicie i przynajmniej raz w przeszłości odwiedziła okolice Słońca, w okolicach 70 000 lat temu.

Ocena:

5
Średnio: 5 (1 vote)
Opublikował: M@tis
Portret użytkownika M@tis

Absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego oraz wielki fascynat nauki. Jego teksty dotyczą przełomowych ustaleń ze świata nauki oraz nowinek z otaczającej nas rzeczywistości. W przerwach pełni funkcję głównego edytora i lektora kanałów na serwisie Youtube:

zmianynaziemi.pl/ innemedium.pl/ tylkomedycyna.pl/tylkonauka.pl oraz tylkogramy.pl.

Projekty spod ręki M@tisa, możecie obserwować na jego mediach społecznościowych.

Facebook: https://www.facebook.com/M4tis