Zasada 4p -co to koncepcja marketing mix? (przykłady, definicja)

marketing mix
Marketing mix -co to? Koncepcja 7p, 4p 4c (przykłady, definicja)
4 stycznia, 2023
7p marketing
Koncepcja 7p marketing mix (jak zwiększyć sprzedaż)
4 stycznia, 2023

Zasada 4p -co to koncepcja marketing mix? (przykłady, definicja)

marketing 4p

Marketing mix 4p co to jest?

Cztery zasady marketingu są kluczowymi czynnikami zaangażowanymi w marketing towaru lub usługi. 

Są to produkt, cena, miejsce i promocja towaru lub usługi (ang. product, place, promotion, price). 

Często określane jako mix marketingowy, cztery P są ograniczone przez czynniki wewnętrzne i zewnętrzne w całym środowisku biznesowym i znacząco oddziałują na siebie.

Zasada 4p -co to koncepcja marketing mix? (przykłady, definicja) 1

MEGA SKUTECZNY KURS, dzięki któremu nauczysz się pisać reklamy i zwiększysz zyski.

Kliknij w obrazek poniżej:

Jak napisać reklamę

Zaufali mi najlepsi:

moi klienci i partnerzy

Dołącz do nas NA DARMOWYM WIDEO

Wpisz Swój Najlepszy Adres Email, Ponieważ Na Niego Dostaniesz Link.

4 P są używane przez firmy do identyfikacji kluczowych czynników dla ich działalności, w tym tego, czego chcą od nich konsumenci, w jaki sposób ich produkt lub usługa spełnia lub nie spełnia tych potrzeb, jak ich produkt lub usługa jest postrzegana na świecie, jak można nas odróżnić od konkurencji, czy jakie mamy interakcje z klientami.

Koncepcja 4p- co trzeba wiedzieć

  • Cztery P to 4 podstawowe czynniki związane z marketingiem towaru lub usługi dla ogółu społeczeństwa.
  • Są to: produkt (towar lub usługa), cena (za co płaci konsument), miejsce (miejsce, w którym produkt jest sprzedawany) i promocja (reklama).
  • Koncepcja czterech P istnieje od lat pięćdziesiątych XX wieku; wraz z ewolucją branży marketingowej koncepcje ludzi, procesów i dowodów fizycznych stały się również ważnymi elementami marketingu produktu.

Formuła 4 P

Neil Borden spopularyzował ideę marketingu mix – i koncepcje, które później były znane głównie jako cztery P – w latach pięćdziesiątych. 

marketing mix

Borden był profesorem reklamy na Uniwersytecie Harvarda. Jego artykuł z 1964 r. Zatytułowany „The Concept of the Marketing Mix” pokazał, w jaki sposób firmy mogą wykorzystywać taktyki reklamowe do angażowania konsumentów. Kilkadziesiąt lat później koncepcje spopularyzowane przez Bordena są nadal wykorzystywane przez firmy do reklamowania swoich towarów i usług.

Kiedy po raz pierwszy zostały wprowadzone, pomysły Bordena wywarły duży wpływ na świat biznesu. Były rozwijane i udoskonalane przez wiele lat przez innych kluczowych graczy w branży. 

Właściwie to E. Jerome McCarthy, profesor marketingu na Michigan State University, udoskonalił koncepcje zawarte w książce Bordena i stworzył koncepcję „4 P”, termin, który jest nadal używany. 

W 1960 roku McCarthy był współautorem książki „Basic Marketing: A Managerial Approach”, dalej popularyzując ideę 4 P.

W czasie, gdy koncepcja została wymyślona, ​​formuła 4p pomogła firmom uwzględnić fizyczne bariery, które uniemożliwiały powszechne przyjęcie produktów. 

Obecnie Internet pomógł firmom osiągnąć wyższy poziom integracji między przedsiębiorstwami a konsumentami, a także pokonać niektóre z tych barier. 

Ludzie, procesy i fizyczne dowody są przedłużeniem oryginalnego 4P i są bardziej odpowiednie dla obecnych trendów w marketingu.

Każda skuteczna strategia marketingowa wymaga ponownego analizowania z czasem. Jeśli opracowujesz strategię 4P dla swojej firmy, ważne jest, aby zrozumieć, że elementy pierwszego tworzonego miksu marketingowego nie mają być statyczne; mają być dostosowywane i udoskonalane wraz z rozwojem produktu Twojej firmy i zmianą potencjalnych nabywców.

Formuła 4 p czyli jak działają te elementy

Produkt

Produkt odnosi się do towaru lub usługi, które firma oferuje klientom. W idealnym przypadku produkt powinien zaspokoić istniejące zapotrzebowanie konsumentów. /jednakże produkt może być tak atrakcyjny, że konsumenci uważają, że go potrzebują, i stwarza nowy popyt. 

Aby odnieść sukces, marketerzy muszą zrozumieć cykl życia produktu, a dyrektorzy muszą mieć plan postępowania z produktami na każdym etapie ich cyklu życia. Rodzaj produktu również częściowo decyduje o tym, ile firmy mogą za niego pobierać, gdzie powinny go umieszczać i jak powinny promować go na rynku.

Przykłady 4p:

Wiele z produktów odnoszących największe sukcesy było pierwszymi w swojej kategorii. Na przykład firma Apple jako pierwsza stworzyła smartfon z ekranem dotykowym, który mógł odtwarzać muzykę, przeglądać Internet i wykonywać połączenia telefoniczne. 

REKLAMA

Koniecznie zobacz NAJLEPSZE szkolenie z Facebooka na rynku

szkolenie facebook

Link do kursu: szkolenie Facebook Ads

Koniec reklamy.

Cena

Cena to koszt, jaki konsumenci płacą za produkt. Marketerzy muszą powiązać cenę z rzeczywistą i postrzeganą wartością produktu, ale muszą również wziąć pod uwagę koszty dostaw, rabaty sezonowe i ceny konkurencji. 

W niektórych przypadkach dyrektorzy mogą podnieść cenę, aby produkt wyglądał jak dobro luksusowe. Alternatywnie mogą obniżyć cenę, aby więcej konsumentów mogło go wypróbować.

Marketerzy muszą również określić, kiedy i czy dyskontowanie jest właściwe. Zniżka może czasami przyciągnąć więcej klientów, ale może również sprawiać wrażenie, że produkt jest mniej ekskluzywny lub mniej luksusowy w porównaniu z wyższą ceną.

Kolejny przykład 4p:

UNIQLO z siedzibą w Japonii jest producentem odzieży codziennej na całym świecie. Podobnie jak konkurenci – inne znane marki odzieży codziennej, takie jak Gap i Zara – UNIQLO tworzy niedrogą odzież codziennego użytku.

4p przykład marketing

Unikalność UNIQLO polega na tym, że tworzy innowacyjne produkty wysokiej jakości. Jest w stanie to osiągnąć, zaopatrując się w tkaniny u swoich partnerów producentów materiałów, zapewniając stabilne, wysokiej jakości materiały przy niskich kosztach, zamawiając je w dużych ilościach i stale poszukując materiałów o najwyższej jakości i najniższych kosztach na świecie. Firma prowadzi również bezpośrednie negocjacje ze swoimi producentami i nawiązała strategiczne partnerstwa z wysokiej jakości i innowacyjnymi japońskimi producentami.

UNIQLO zleca również produkcję do fabryk partnerskich; ponieważ nie jest właścicielem własnych fabryk, ma możliwość zmiany partnerów produkcyjnych, jeśli najlepsza lokalizacja produkcji zmieni się w czasie. Wreszcie, firma zatrudnia zespół wykwalifikowanych kontrolerów, których wysyła do swoich fabryk partnerskich na całym świecie w celu kontroli jakości. Ponadto kierownicy produkcji odwiedzają fabryki raz w tygodniu, aby rozwiązać problemy z jakością. 

Miejsce 

Kiedy firma podejmuje decyzje dotyczące miejsca, stara się określić, gdzie powinna sprzedać produkt i jak dostarczyć produkt na rynek. Celem kierownictwa jest zawsze przedstawienie swoich produktów konsumentom, którzy są najbardziej skłonni do ich zakupu.

W niektórych przypadkach może to dotyczyć umieszczenia produktu w określonych sklepach, ale dotyczy to również umieszczenia produktu na ekspozycji konkretnego sklepu. W niektórych przypadkach lokowanie może odnosić się do umieszczania produktu w programach telewizyjnych, filmach lub na stronach internetowych w celu zwrócenia uwagi na produkt.

Film GoldenEye z 1995 roku był siedemnastą odsłoną serii filmów o Jamesie Bondzie. Był to pierwszy film o Bondzie, w którym nie było samochodu Aston Martin. Zamiast tego brytyjski aktor Pierce Brosnan wsiadł do BMW. Chociaż Z3 został wydany dopiero kilka miesięcy po wyjściu filmu z kin, BMW otrzymało 9000 zamówień na samochód miesiąc po otwarciu filmu. 

Promocja

Promocja obejmuje reklamę, public relations i strategię promocyjną. Celem promocji produktu jest ujawnienie konsumentom, dlaczego go potrzebują i dlaczego powinni za niego zapłacić określoną cenę.

Marketerzy zwykle łączą ze sobą elementy promocji i miejsc docelowych, aby dotrzeć do swoich głównych odbiorców. Na przykład w erze cyfrowej czynniki „miejsca” i „promocji” dotyczą zarówno internetu, jak i offline. W szczególności, gdy produkt pojawia się na stronie internetowej firmy lub w mediach społecznościowych, a także jakie typy funkcji wyszukiwania powodują wyświetlenie odpowiednich, ukierunkowanych reklam produktu.

Szwedzka marka wódki Absolut sprzedała zaledwie 10 000 skrzynek swojej wódki w 1980 r. Ale do 2000 r. Firma sprzedała 4,5 mln skrzynek, częściowo dzięki swojej kultowej kampanii reklamowej. 

marketing 4p

Zdjęcia w kampanii przedstawiały charakterystyczną butelkę marki, stylizowaną na szereg surrealistycznych obrazów: butelkę z aureolą, butelkę z kamienia lub zarys drzew na stoku narciarskim. Do tej pory ta kampania reklamowa Absolut jest jedną z najdłużej trwających ciągłych kampanii reklamowych wszechczasów, od 1981 do 2005 roku. 

Często zadawane pytania dotyczące 4 p

Definicja 4P

Produkt, cena, promocja i miejsce to cztery punkty marketingowego miksu. Są to kluczowe czynniki, które są zaangażowane w marketing towaru lub usługi.

Jakie są cztery zasady marketingu i przykłady?

4 elementy marketingu 4p to miejsce, cena, produkt i promocja. Starannie integrując wszystkie te strategie marketingowe w marketing mix, firmy mogą zapewnić im widoczny, poszukiwany produkt lub usługę, która jest konkurencyjna cenowo i jest promowana wśród klientów.

Miejsce odnosi się do tego, gdzie i jak ludzie kupują Twój produkt. Niektóre przykłady miejsc, w których konsumenci mogą kupować produkty i usługi, obejmują online za pośrednictwem przeglądarki internetowej, aplikacji na smartfony, punktów sprzedaży detalicznej, targów lub wydarzeń, kanałów rynkowych, takich jak Amazon lub Allegro, lub inne.

Cena odnosi się do tego, ile kosztuje Twój produkt lub usługa. To, jak wyceniasz swój produkt, zależy od konkurencji, popytu, kosztu wytworzenia produktu i tego, co konsumenci są skłonni wydać. Firmy muszą również wziąć pod uwagę swoje modele cenowe, w tym wybór między zakupami jednorazowymi a modelami subskrypcji.

Produkt odnosi się do produktu lub usług, które Twoja firma dostarcza docelowym odbiorcom. Produkt dostarczany przez firmę może się znacznie różnić w zależności od rodzaju firmy i tego, czym się zajmuje. 

Promocja odnosi się do konkretnej i przemyślanej reklamy, która dociera do docelowego rynku firmy. Firma może wykorzystać kampanię na facebooku, kampanię PR prezentującą produkt lub kampanię e-mailową, aby dotrzeć do odbiorców we właściwym miejscu i we właściwym czasie.

Jak korzystać z 4 P marketingu?

Model 4P można wykorzystać, gdy planujesz nowe przedsięwzięcie biznesowe, oceniasz istniejącą ofertę lub próbujesz zoptymalizować sprzedaż w grupie docelowej. Można go również użyć do przetestowania aktualnej strategii marketingowej.

Podsumowanie

Cztery zasady marketingu 4p- produkt, cena, miejsce, promocja – są często określane jako marketing mix. Są to kluczowe elementy związane z marketingiem towaru lub usługi, które w znacznym stopniu wchodzą ze sobą w interakcję. Uwzględnienie wszystkich tych elementów jest jednym ze sposobów podejścia do całościowej strategii marketingowej

4p model i inne instrumenty marketingowe

Więc jeśli interesuje Ciebie tematyka strategii marketingowej i jakie działania marketingowe warto podjąć zachęcam do przeczytania innych wpisów z tej tematyki:

Formuła 4p

Podsumowując, aby zwiększyć sprzedaż musisz wykorzystać to czego dzisiaj się tu dowiedziałeś. Dystrybucja wśród tego całego „Szumu marketingowego”, może przesądzić o istnieniu Twojej firmy. Więc na co się zdecydujesz przy sprzedaży produktów?

doradztwo konsulting szkolenie sprzedaży biznes firma szkolenia online
Sprawdź moją ofertę:
Zasada 4p -co to koncepcja marketing mix? (przykłady, definicja) 2

Co myślisz o moim nowym wpisie na blogu?

A może masz pytanie dotyczące strategii lub techniki jak działać najlepiej?

Tak czy inaczej, chciałbym usłyszeć, co masz do powiedzenia.

Więc śmiało, teraz udostępnij ten wpis na swoich social mediach i zobacz co inni mają do powiedzenia.

Co oznacza 4P w marketingu?

4P w marketingu jest akronimem od Product (produkt), Price (cena), Place (miejsce) i Promotion (promocja). Jest to popularne narzędzie w marketingu, które pomaga zaplanować i zwiększyć skuteczność. 4P skupia się na koncepcji oferowania określonego produktu lub usługi w określonym miejscu, przy określonej cenie i przy określonej obecności w mediach.

Dr/PhD Rafał Szrajnert
Dr/PhD Rafał Szrajnert
Rafał Szrajnert to doktorant (PhD) specjalizujący się w zarządzaniu i marketingu. Ukończył studia magisterskie na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego, a także studia podyplomowe. Jest przedsiębiorcą z ogromnymi sukcesami, Oprócz własnej działalności prowadzi doradztwo biznesowe, coaching i szkolenia, szeroko znane w Polsce. Profil działalności to: -doradztwo marketingowe -konsulting marketingowy -szkolenia, kursy -doradztwo biznesowe (psychologia, coaching) -marketing (seo, reklamy CPA, PPC)