Wynika z nich, że 29 proc. Polaków kupuje produkty spożywcze codziennie. Ponad połowa robi to kilka razy w tygodniu. Robienie dużych zakupów raz w tygodniu nie jest u nas bardzo popularne. Zdaniem autorów badania ma to związek z mocnym rozwojem dyskontów i sieci sklepów spożywczych dostępnych na wyciągnięcie ręki.
Badanie pokazuje też, że choć na zakupy wybieramy się często, nie poświęcamy im zbyt wiele czasu. Zwykle wystarcza na nie godzina – tak deklaruje 79 proc. ankietowanych. Okazuje się też, że tygodniowo nie wydajemy na nie zbyt wiele. „Blisko połowa badanych deklaruje, że od 100 do 200 zł, a jedna trzecia od 200 do 500 zł. Tylko 3 proc. badanych przekracza granicę 500 zł” – piszą autorzy badania.
Dokąd na zakupy?
Wyniki badania wskazują jednoznacznie, że złote czasy sklepików osiedlowych minęły. „Są one teraz pierwszym wyborem dla co trzeciego kupującego. Obecnie wolimy większe punkty handlowe, w których możemy kupić nie tylko artykuły spożywcze, ale też przy okazji wszystkie inne potrzebne rzeczy” – czytamy w komunikacie opisującym wyniki badania. Okazuje się, że aż czterech na pięciu ankietowanych korzysta z super- i hipermarketów, a prawie połowa (45 proc.) z dyskontów.
Gdzie robimy zakupy spożywcze
Fot.: Payback
Oprócz jedzenia i napojów Polacy kupują tam m.in. chemię i kosmetyki, ubrania, artykuły papiernicze oraz sprzęt RTV i AGD. „Co ciekawe, pewna grupa klientów unika zakupu określonych produktów w sieciach handlowych. Dotyczy to szczególnie rzeczy, które staramy się indywidualnie dobierać do naszego stylu i gustu, jak na przykład ubrania. Podobnie wygląda sytuacja z niektórymi produktami spożywczymi, w przypadku których liczy się przede wszystkim sprawdzony, lokalny dostawca i świeżość. Taką kategorią produktów jest pieczywo, które wciąż bardzo kusi w tradycyjnych piekarniach, regularnie odwiedzanych przez 28 proc. badanych” – zauważają autorzy.
Bezkonkurencyjna cena
Ankietowani odpowiedzieli też na pytanie o to, na co zwracają największą uwagę przy zakupach. Okazało się, że dla prawie trzech czwartych badanych najważniejsza jest cena.
Na co zwracamy uwagę na zakupach
Fot.: Payback
Autorzy zwracają też uwagę na zauważalny trend smart shoppingu: „poszukujemy okazji zakupowych i niemal połowa ankietowanych przyznaje, że chętnie korzysta z promocji. Cenimy wysoką jakość produktów spożywczych i lubimy mieć szeroki wybór” - czytamy w komunikacie, z którego dowiadujemy się też, że dla 14 proc. badanych ważna jest dostępność produktów polskich, a dla 15 proc. - miejsce parkingowe.