4 marca 2024

Polacy myślą o nowych autach, ale niekoniecznie elektrycznych

ładowanie

Chociaż większość Polaków zakłada wzrosty cen również w obszarze paliw, to nadal najchętniej wybieranym przez nas rodzajem samochodu jest ten z napędem konwencjonalnym. Z badania Consumer Signals firmy doradczej Deloitte wynika, że tylko niewielka część bierze pod uwagę wybór silnika hybrydowego, a jeszcze mniejsza – elektrycznego.

Na niski odsetek Polaków zainteresowanych zakupem auta na prąd wpływa zapewne wysoka cena nowego elektryka (także niewielki rynek wtórny), czy niedostatecznie rozwinięta w naszym kraju infrastruktura ładowania. Jednak mimo szeregu wyzwań związanych ze stanem portfela, wśród polskich konsumentów przybywa osób pozytywnie nastawionych do przyszłości – informuje portal elektromobilni.pl.

POLACY CHCĄ NOWYCH AUT, ALE NIE NA PRĄD

Zobacz wideo news

Consumer Signals: dane dla Polski

Cykliczne badanie firmy Deloitte monitoruje kwestię nastrojów konsumenckich oraz wpływu takich czynników jak np. inflacja na decyzje zakupowe. Na podstawie comiesięcznych ankiet przeprowadzanych wśród mieszkańców blisko 20 państw eksperci oceniają kondycję finansową danego społeczeństwa oraz prognozują tendencje dotyczące zarówno codziennych transakcji, jak i większych wydatków, np. zakupu pojazdu czy wycieczki wakacyjnej.

Jeśli chodzi o kupno auta, to temat jest istotny, zwłaszcza, że celujemy w Europie w ich „wysyceniu” na mieszkańca. Według danych Eurostatu liczba samochodów osobowych w Polsce oscyluje wokół 680 pojazdów na 1000 mieszkańców, co stanowi jeden z najwyższych wyników w krajach Unii Europejskiej (TUTAJ poznasz wyniki wielkiego testu ładowania elektryków).

Rezultaty najnowszej edycji Consumer Sygnale potwierdzają europejskie dane: 67% mieszkańców Polski posiada lub leasinguje auto. Wiek blisko połowy z nich nie przekracza 8 lat, natomiast pojazdy mające 15 lat i więcej stanowią ponad jedną czwartą wszystkich użytkowanych samochodów osobowych.

Co z elektrykami?

Mimo rosnącej popularności aut o napędzie alternatywnym, polscy kierowcy są przywiązani do klasycznych rozwiązań. Na pytanie dotyczące preferowanego napędu w nowym pojeździe 55% ankietowanych wskazało silnik spalinowy.

18% odpowiedzi dotyczyło hybrydowego układu napędowego, a jedynie 6% ankietowanych wykazuje zainteresowanie pojazdem w pełni elektrycznym. Jednocześnie co piąty konsument nie wie jeszcze, czym będzie napędzany jego nowy samochód (TUTAJ dowiesz się, ile zimą przejeżdżają elektryki po wyczerpaniu baterii).

17% naszych rodaków rozważa kupno auta w trakcie kolejnych 6 miesięcy. Wśród zdecydowanych na zmianę widać większe zainteresowanie dotyczące samochodów prosto z salonu. Chociaż 62% obecnie jeżdżących w Polsce aut to samochody używane już w momencie zakupu, to 52% osób planujących zakup zamierza nabyć zupełnie nowe auto. Głównymi przyczynami decyzji o zmianie jest brak opłacalności inwestowania w dotychczasowy samochód (2 %) oraz gotowość lub chęć zmiany pojazdu (22%).

Consumer Signals: przywiązanie do spalinowych

„Mimo wielu działań mających na celu promocję samochodów zero- i niskoemisyjnych, Polacy wykazują przywiązanie do silników spalinowych. Z drugiej strony ponad 20% konsumentów wydaje się otwarta na pojazdy z napędem alternatywnym, co stanowi szansę dla firm stawiających na elektromobilność. Nie bez znaczenia są także plany miast zakładające ograniczenie możliwości wjazdu najstarszymi i najbardziej emisyjnymi pojazdami do ścisłego centrum" – mówi Bartek Swatko, dyrektor, lider sektora Automotive w Polsce, Deloitte.

„To, czy oferta samochodów innych niż spalinowe okaże się dostatecznie interesująca dla polskiego kierowcy, będzie zależało od wielu czynników, takich jak ceny pojazdu, dostępność infrastruktury szybkiego ładowania czy programy publicznych dopłat" – dodaje Swatko.

Najnowsza wersja badania została przeprowadzona pod koniec stycznia 2024 r. Była to 51. edycja przeprowadzona globalnie i 42., w której wzięli udział konsumenci z Polski.