11 maja 2023

Porsche 718 Spyder RS. Mocniejszego nie było

Porsche 718 Spyder RS

Porsche Boxster ma trzydzieści lat? Licząc jego historię od prezentacji konceptu w 1993, nie chce wyjść inaczej. Jednak Boxster do sprzedaży trafił kilka lat później. Z okazji „okrągłej” rocznicy Porsche przygotowało zatem specjalną wersję, to Porsche 718 Spyder RS.

Dzisiaj produkowana jest już czwarta generacja Boxstera. Zmieniły się silniki, zmieniła się nazwa modelu, ale nie zmienił się charakter auta. Nadal to mały, lekki, zwinny i tańszy od 911 samochód sportowy.

3,4 SEKUNDY DO SETKI!

Zobacz video news

Jeśli ktoś ma jeszcze wątpliwości, że 718 Spyder RS potrafi na torze zdziałać cuda, to niech przyjrzy się specyfikacji rocznicowej tego modelu. Pod maską a w zasadzie tuż za plecami kierowcy znajduje się wolnossący sześciocylindrowy silnik z 911 GT3 o mocy 500 KM. Kręci się on aż do 9000 obr./min, maksymalny moment obrotowy to 450, do tego skrzynia PDK o skróconych przełożeniach i niska masa. 718 Spyder RS mimo tego, że jest kabrioletem, waży zaledwie 1410 kg.
Wszystko to przekłada się na przyspieszenie do setki w 3,4 sekundy, co jest najlepszym wynikiem w trzydziestoletniej historii modelu. Prędkość maksymalna została elektronicznie ograniczona do 250 km/h.

Takie osiągi nie byłyby możliwe bez zmian w aerodynamice. Chociaż przód nowego Porsche 718 Spyder RS do złudzenia przypomina ten z 718 Cayman GT4 RS, okazuje się, że trzeba było skrócić nieco przedni spoiler. A to pociągnęło za sobą kolejne zmiany. Z tyłu zamiast skrzydła 718 Spyder RS ma wyraźnie zaznaczoną krawędź, która pozwala odciąć strumień powietrza i niweluje zawirowania.

Droższy od 911

Zawieszenie także uległo modyfikacjom. Zmniejszono prześwit o 30 mm, a zawieszenia ma łagodniejszy charakter. W końcu to kabriolet. Ale jeśli komuś zbyt miękko: prześwit, pochylenie kół, zbieżność oraz stabilizatory można indywidualnie dopasować. Nad stabilnością czuwa oczywiście system Porsche Torque Vectoring (PTV) z mechanizmem różnicowym o ograniczonym poślizgu.

Cena samochodu może zwalić z nóg. Za mniejszy i przynajmniej w założeniu tańszy model trzeba zapłacić 807 tys. zł. A to oznacza, że Porsche 718 Spyder RS jest droższy od wielu 911-tek i tylko ciut tańszy o 911 Carrery GTS w wersji cabrio.

Boxter czy Cayman?

Porsche Boxster był pomysłem na tańszy niż 911 samochód sportowy. W trudnych ekonomicznie latach 90. marka potrzebowała czegoś nowego. Historia się powtórzyła, bo tanie Porsche od razu chwyciło kierowców za serca. Szczególnie tych młodszych i z mniejszym portfelem.

Ale Porsche Boxster okazał się na tyle zwinnym i szybkim samochodem, że docenili go także wierni fani marki. Auto było lekkie, mocno, trochę jak kiedyś 911 tylko z silnikiem umieszczonym centralnie. A to przekładało się na świetne prowadzenie.

Pierwsza generacja - 986

Pierwsza generacja Boxstera produkowana była od 1996 do 2004 roku. Od początku montowano w nich sześciocylindrowy silnik o pojemności 2.5 l. W 2000 roku wprowadzono nową odmianę Boxster S, która odznaczała się większym, mocniejszym silnikiem o pojemności 3.2 l. Podstawowa odmiana modelu otrzymała 2.7-litrowy silnik.

Silniki

1995
• 2.5 l 204 KM
2000
• 2.7 l 220 KM
• 3.2 l 252 KM Boxster S
2003
• 2.7 l 228 KM
• 3.2 l 260 KM Boxster S
2004
• 3.2 l 266 KM Boxster S 550 Spyder 50th Anniversary Edition, tylko 1953 samochody

Druga generacja - 987

W 2005 roku pojawił się Boxter II o kodzie 987. Poprawiono osiągi, zmieniły się kształty, ale linia nadwozia nadal została taka sama. Bazowym silnikiem była sześciocylindrowa jednostka o pojemności 2.7 l i mocy 240 KM, w modelu Boxster S zamontowano silnik o pojemności 3.2 l i mocy 280 KM.

W 2007 roku ujednolicono gamę silnikową z Porsche Cayman poprzez podniesienie mocy bazowego silnika 2.7 l do 245 KM i zwiększając pojemność w wersji S do 3.4 l 295 KM.

W 2009 roku auto przeszło face lifting, zastosowano nowe silniki znane z nowych 911-ek, 2.9 l (255 KM) w modelu Boxster i 3.4 l (310 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa) w modelu Boxster S, w obu modelach po raz pierwszy dostępna jest dwusprzęgłowa 7-biegowa skrzynia PDK.

Silniki

2005
• 2.7 l 240 KM
• 3.2 l 280 KM Boxster S
2007
• 2.7 l 245 KM
• 3.4 l 295 KM Boxster S
2009
• 2.9 l 255 KM
• 3.4 l 310 KM Boxster S
2010
• 3.5 l 320 KM Boxster Spyder

Trzecia generacja - 981

Porsche Boxster III został zaprezentowany w 2012 roku i produkowane było do 2016. Trzecie wcielenie Boxtera oznaczono kodem fabrycznym 981. Auto zadebiutowało w 2012 roku. Podstawowa wersja miała sześciocylindrowy silnik umieszczony centralnie o pojemności 2.8 l i mocy 265 KM. Przy masie 1310 kg samochód przyspiesza do 100 km/h w 5,8 s (5,5 z dwusprzęgłową skrzynią PDK).

Silniki

2012-2014:
• 2.8 l 265 KM
• 3.4 l 315 KM Boxster S
2014-2015:
• 3.4 l 330 KM Boxster GTS
2015-2016:
• 3.8 l 375 KM Boxster Spyder

Czwarta generacja - 982

W 2016 roku dużo się zmieniło. Przede wszystkim nazwa. Caymana i Boxstera połączyło oznaczenie 718. Od tego roku mamy, zatem do czynienia z Porsche 718 Caymanem lub 718 Boxsterem.

Skąd taki pomysł? Oba auta dzieliły wiele tych samych elementów, poza tym oznaczenie 718 to nawiązanie do modeli Porsche z 1957 roku, które odnosiło wiele sukcesów podczas wyścigów długodystansowych. Auta dostały także nowe turbodoładowane, 4-cylindrowe silniki typu bokser niezmiennie umieszczone centralnie.

Porsche Boxster
Porsche 718 Spyder RS
Porsche 718 Spyder RS