6 października 2023

Chiński BYD goni amerykańską Teslę

BYD
Zdjęcie: IAA Mobility 2023

Chiński gigant BYD jest już dosłownie o krok od wyprzedzenia dotychczasowego hegemona Tesli. Chodzi oczywiście o rynek aut „czysto” elektrycznych. Obserwowany progres azjatyckiego koncernu to efekt szybkiego i dość nieoczekiwanego wzrostu sprzedaży jego aut w Chinach, przy jednoczesnych przestojach produkcyjnych (Cybertruck, Model 3) giganta z Kalifornii.

Jak wynika z doniesień portalu Bloomberga, BYD – najlepiej sprzedająca się marka samochodów w Chinach – w zeszłym kwartale znalazła się o włos od obalenia Tesli. Stało się to po tym, jak przestój w miejscowej fabryce doprowadził do pierwszego od ponad roku spadku dostaw amerykańskiego producenta samochodów.

CHIŃSKA FIRMA WYGRYZIE TESLĘ?

Zobacz wideo news

BYD: tylko o 3456 aut elektrycznych więcej

BYD sprzedał 431 603 w pełni elektrycznych pojazdów w ciągu trzech miesięcy, zakończonych 30 września, co stanowi wzrost o 23% w porównaniu z drugim kwartałem tego roku. Tesla znalazła z kolei 435 059 nabywców na całym świecie w tym samym kwartale. A to oznacza, że różnica między oboma firma wynosi zaledwie 3456 aut.

BYD sprzeda więcej w pełni elektrycznych pojazdów osobowych niż Tesla w czwartym kwartale" – twierdzi Taylor Ogan, dyrektor generalny funduszu hedgingowego Snow Bull Capital z siedzibą w Shenzhen. Jest on właścicielem udziałów u obu producentach samochodów.

Łącznie z hybrydami, BYD sprzedał 822 094 pojazdy w kolejnym rekordowym dla siebie kwartale. To tylko umocniło giganta na pozycji najlepiej sprzedającej się marki samochodów w Chinach – donosi portal elektromobilni.pl.

BYD poszerza portfolio

Znany ze sprzedaży niedrogich samochodów, BYD poczynił postępy w poszerzaniu swojej oferty, jednocześnie wspomagając wzrost sprzedaży. Firma dodała dwie luksusowe marki, czyli Yangwang i Fang Cheng Bao, aby zacząć pozycjonować się w kategorii cenowej 1 miliona juanów (137 000 USD). Do tego zwiększył sprzedaż dwóch tańszych modeli w postaci Seagulla i Dolphina – tym samym „wyrywając” kolejny kawałek rynku swoim rywalom.

Chińskiemu gigantowi, który produkuje własne baterie i chipy mocno zależy na wzroście eksportu. Miałoby to być swoistym „uzupełnieniem” jego dominacji w Chinach. Według wyliczeń Joanne Chen – analityczki Bloomberg Intelligence, liczby rzeczywiście rosną: eksport stanowił 9% sprzedaży BYD-a w trzecim kwartale, w porównaniu z 5% w poprzednim kwartale.

Kluczowy eksport

„Będzie to kluczowy czynnik napędzający wolumen w przyszłym roku, ponieważ BYD rozszerza swoją globalną obecność o więcej nowych pojazdów elektrycznych" – uważa Joanne Chen.

Obie marki szczególnie łakomym okiem patrzą na Europę. Tesla na Starym Kontynencie jest liderem sprzedaży. Jednak BYD znalazł się „pod lupą” europejskich urzędników, którzy wszczęli dochodzenie w sprawie chińskich dotacji (wsparcia rządowego) na pojazdy elektryczne. Twierdzą oni, że Chińczycy stawiają europejskich producentów samochodów w niekorzystnej sytuacji (TUTAJ przeczytasz o ekspansji Chin).

Wyścig zapowiada się więc pasjonująco. Firma Elona Muska potwierdziła swój roczny cel sprzedaży 1,8 miliona pojazdów. BYD pozostaje na dobrej drodze do około 3 milionów pojazdów, w tym hybryd.