7 października 2023

Citroen 2CV kończy dziś 75 lat. Dlaczego nikt nie dawał mu szans?

Citroen 2CV
Citroen 2CV

Citroen 2CV to taki francuski Maluch. Zmotoryzował Francję, choć znacznie wcześniej niż Fiat 126p Polskę. W założeniu miał być prostym i tanim autem, podobnie jak Garbus. I w podobnych czasach został wymyślony. Jakie tajemnice kryje legenda Citroena 2CV?

Pamiętacie filmy z Louisem de Funès? To właśnie w nich szalona zakonnica jeździła Citroenem 2CV. Prostym, ale niezawodnym samochodem, którego konstrukcja pamięta lata 30. ubiegłego wieku. Auto znane jest z niebywale komfortowego zawieszenia, ale przy okazji niezwykle prostej konstrukcji. I właśnie to sprawiło, że Citroen 2CV zapisał się złotymi zgłoskami na kartach historii motoryzacji. Aż trudno uwierzyć, że najpierw nikt nie dawał mu szans, a ostatecznie produkowany był przez 41 lat.

Pomysł na auto był prosty – dwie rosłe osoby miały przewieźć 100 kg towaru z prędkością 60 km/h. Także w trudnych, wiejskich warunkach drogowych. Nic nadzwyczajnego, ale pomysłodawcy dali inżynierom jeszcze jedno zdanie. Zawieszenie miało być tak miękkie, by na tylnej kanapie można było przewieźć koszyk jajek po gruntowej drodze. Do tego auto miało palić 3 litry benzyny na 100 km. Dach miał być na tyle wysoki, by zmieścił się kierowca w kapeluszu.

FRANCUSKI MALUCH KOŃCZY 75 LAT

Zobacz wideo news

TPV czy 2CV?

W 1937 roku światło dzienne ujrzał pierwszy prototyp projektu TPV, ważący zaledwie 370 kg i wyposażony tylko w jeden reflektor. Auto było zbudowane z aluminium, miało magnezowe zawieszenie i dwucylindrowy silnik typu bokser chłodzony wodą. Pojazd mógł przewozić cztery osoby i 50 kg bagażu oraz poruszać się z maksymalną prędkością 50 km/h. Wszystko to w niesamowitym komforcie.

Podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 1939 roku miało zostać zaprezentowanych 250 egzemplarzy przedprodukcyjnych, ale wybuch wojny pokrzyżował te plany. W związku z tym wyprodukowane już samochody zostały zniszczone. Wszystkie, z wyjątkiem czterech, które potajemnie przechowano w Centrum Testowym Citroena w La Ferté-Vidame. Niedawno okazało się jednak, że istnieje kilka kolejnych prototypów z udokumentowaną historią.

75 czy 86?

Skąd, zatem 75. urodziny? Bo seryjny Citroen 2CV powstał już po wojnie. Zaprojektowany został w biurze Citroena w Paryżu i był rozwinięciem konstrukcji z lat 30. XX wieku. Oficjalnie zatem samochód został zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu 7 października 1948 roku.

I co? Zachwytu nie było, bo Citroen 2CV wyglądał inaczej niż znacznie większe i wygodniejsze auta z tamtych lat. Publiczność i dziennikarze nie dawali projektowi szans. Jeden z nich napisał nawet, że to nic innego jak „toczącą się anormalność”. Auto było wysokie, wąskie, a mimo małych rozmiarów, miało masywną sylwetkę oraz płócienny dach. Na przodzie były już dwa reflektory, a silnik typu bokser wydawał specyficzny dźwięk.

W momencie wejścia do produkcji, w lipcu 1949 roku, model 2CV był małym samochodem z chłodzonym powietrzem silnikiem o mocy 9 KM i pojemności 375 cm3. Osiągał maksymalną prędkość 50 km/h. Jak się później okazało, dzięki temu modelowi Citroen zrewolucjonizował przemysł samochodowy, oferując ekonomiczny i wszechstronny pojazd.

Kolejka na 6 lat

Jego wyjątkowa sylwetka i atrakcyjność szybko przekonały do siebie dużą część kierowców. Jednak jego ogromny sukces to zasługa również nieskończonego zakresu zastosowań, a także wyjmowanych kanap, lekkości, zwinności i komfortu. Nie można też zapomnieć, że był to samochód bardzo ekonomiczny w eksploatacji, czym zyskał niesamowitą popularność. Do 1950 roku zamówień było tak dużo, że czas oczekiwana na dostawę wydłużył się do 6 lat.

Awangardowy duch oraz genialne jak na tamte czasy technologie sprawiły, że przez wiele lat pozostawał częścią motoryzacyjnego krajobrazu. 2CV to ponadczasowy model, który stał się prawdziwym fenomenem społecznym. Przyciąga kolekcjonerów z całego świata i jest nadal widywany na drogach.

Trudno się dziwić, Citroen 2CV produkowany był w aż 9 fabrykach na całym świecie. Od Francji przez Argentynę, Urugwaj, Hiszpanię, Słowenię po Portugalię – i to aż do 1990 roku (we Francji do 1988 r.). Łącznie wyprodukowano 5 114 969 egzemplarzy, w tym 1 246 335 vanów 2CV. Ostatni egzemplarz 2CV opuścił fabrykę w Mangualde w Portugalii 42 lata po premierze, 27 lipca 1990 roku.

10 serii specjalnych

Łącznie powstało dziesięć serii specjalnych modelu 2CV, wprowadzonych na rynek we Francji i w kilku innych krajach europejskich. Należały do nich wersje Spot, Charleston i Cocorico. Citroen 2CV przeszedł również szereg ewolucji. Np. w 1951 r. powstała wersja furgon 2CV (znana jako 2CV AU). Następnie 2CV AZ (z 1954 r.), wyposażona w silnik o mocy 12 KM i słynne sprzęgło odśrodkowe.

Ponadto, 2CV miał również okazję przemierzyć drogi całego świata, biorąc udział w licznych rajdach. Były to m.in. rajd Paryż-Kabul-Paryż na dystansie 16 500 km w 1970 r. Rajd Paryż-Persépolis na dystansie 13 500 km w 1971 r. Czy też start w rajdzie afrykańskim na dystansie 8 000 km z Abidżanu do Tunisu w 1973 r.. Wszystkie trzy zorganizowane były przez markę Citroen.

Paryskie urodziny

Z okazji urodzin w konserwatorium Citroena pod Paryżem odbędzie się spotkanie siedemdziesięciu pięciu Citroenów 2CV. Poza tym będzie można podziwiać osiem kultowych modeli. To między innymi:

  • Citroen 2CV 6 by Hermes, z tapicerką i zdobieniami nadwozia zaprojektowanymi przez dom mody Hermes, zaprezentowany podczas Salonu Samochodowego w Paryżu w 2008 roku z okazji 60. urodzin modelu 2CV.
  • Citroen 2CV 6 Spécial, jeden z ostatnich egzemplarzy 2 CV wyprodukowanych w fabryce w Levallois w 1988 r.
  • Citroen 2CV Spot, pierwsza specjalna seria licząca 1800 egzemplarzy, wyposażona w dwukolorową tapicerkę i nadwozie zaprojektowane przez stylistę Serge'a Gevina
  • Citroen 2CV A, jeden z 250 prototypów zbudowanych w 1939 r. z okazji targów Salon de l'Automobile, którego produkcja ostatecznie została odwołana z powodu wybuchu II wojny światowej. Jeden z czterech pozostałych egzemplarzy znajdujących się w konserwatorium Citroena
  • Citroen 2CV A Berline (1950 r.), identyczny z modelem zaprezentowanym przez Pierre'a Boulangera podczas otwarcia Salonu Samochodowego w Paryżu w 1948 r.
  • Citroen 2CV A z kierownicą po prawej stronie, produkowany w Slough w Wielkiej Brytanii od 1953 roku. Wyposażony w blaszany bagażnik i otwierane tylne szyby. Obecnie jest to najstarszy brytyjski 2CV w Europie
  • Citroen 2CV AZU, furgon produkowany od 1954 roku do marca 1978 roku, oferujący dużą przestrzeń ładunkową i tylne drzwi ułatwiające załadunek
  • Citroen 2CV 4x4 „Sahara”, wyposażony w napęd na cztery koła i dwa silniki umożliwiające pokonywanie wzniesień o nachyleniu ponad 40 procent podczas jazdy po piasku

Będzie następca?

Czy na fali wielkich motoryzacyjnych powrotów jest szansa na nowe wcielenie kultowego Citroena 2CV? W 2011 roku Citroen zapowiedział ekspansję małych miejskich aut i zaprezentował koncept Trois Chevaux (3CV).

Trois Chevaux 3CV
Trois Chevaux 3CV.

Auto miało wcisnąć się miedzy C1 a C3 i miało być właśnie nieoficjalnym następcą legendarnego modelu. Z planów nic jednak nie wyszło. Jedyną nowoczesną interpretacją 2CV był stworzony na potrzeby filmu „Asteriks i Obeliks: Imperium Smoka” rydwan stylizowany na popularną "kaczkę".

Citroen 2CV
Citroen 2CV
Citroen 2CV Hermes
Citroen 2CV Sahara