Pociąg wodorowy Coradia iLint

Pierwszy na świecie pociąg pasażerski napędzany wodorem już wyruszył w podróż

2 minuty czytania
Komentarze

W Niemczech wystartował pierwszy pociąg wodorowy, który zamiast oleju napędowego wykorzystuje wodór. Model Coradia iLint pojawi się również w innych krajach.

Coradia iLint to pierwszy pociąg wodorowy rozwożący pasażerów

Od wczoraj po niemieckich szynach jeździ pierwszy na świecie pociąg pasażerski, który jest napędzany wodorem. Dokładnie to 14 takich pociągów (choć na chwilę obecną na służbie jest tylko 5) będzie jeździć na trasie w Bremervörde w Dolnej Saksonii. Umowa pomiędzy producentem pojazdów, Alstom, a niemiecką koleją wynosi 93 mln euro. Coradia iLint są ciche i bezemisyjne, a z ich rur wydechowych wydobywa się tylko para wodna i skondensowana woda. 1 kilogram paliwa wodorowego może być równie wydajny co 4,5 kg oleju napędowego. Ponadto model ten został przetestowany w Polsce, Austrii, Szwecji oraz Holandii.

Co ciekawe, pociągi są w stanie przejechać na jednym zbiorniku wodoru około 1000 km, więc powinno starczyć paliwa na dzień pracy. Mimo to na trasie powstała już stacja tankowania wodoru, która zawiera 64 wysokociśnieniowe zbiorniki magazynowe, sześć kompresorów wodoru i dwie pompy paliwowe. W kwestii poruszania się pociągu, to jego maksymalna prędkość wynosi 140 km/h, z kolei regularnie będzie jeździć w granicach 80-120 km/h.

Inne kraje też chcą mieć takie pociągi

Pociąg wodorowy Coradia iLint

Bezemisyjna mobilność jest jednym z najważniejszych celów zapewnienia zrównoważonej przyszłości, a Alstom ma ambicję zostać światowym liderem w dziedzinie alternatywnych napędów dla kolei. Pierwszy na świecie pociąg na wodór, Coradia iLint, jest dowodem naszego zaangażowania w ekologiczną mobilność w połączeniu z najnowocześniejszą technologią.

Henri Poupart-Lafarge, CEO firmy Alstom

Umowa na wprowadzenie wodorowych pociągów była tworzona od dziesięciu lat, bo już od 2012 roku niemieckie linie kolejowe szukały alternatywy dla oleju napędowego w kolei. Producent ekologicznego transportu testował swoje modele w 2018 roku przez dwa lata. Wiadomo, że w przyszłości podobne pociągi będą jeździć w obszarze Frankfurtu, bo metropolia zamówiła już 27 sztuk. Ponadto Włosi kupili 6 modeli, aby jeździły w północnym regionie Lombardii, a we Francji ma być 12 Corandii iLint w czterech różnych miejscach.

To nie jedyne ekologiczne działania, które mają ostatnio miejsce. Przykładowo w Wielkiej Brytanii firma wodociągowa chce ograniczyć zużywanie wody w centrach danych.

Źródło: CNN; Alstom

Motyw